سیر استکمالی انسان در تفسیر عرفانی امام خمینی(ره) و علامه جوادی آملی
نویسنده
چکیده مقاله:
این پژوهش از نوع کاربردی است که با هدف بررسی سیر استکمالی انسان در قرآن و عرفان انجام شدهاست. در این تحقیق، به روش مطالعة توصیفیـ تحلیلی بدین پرسش پاسخ داده میشود که چه مؤلفههایی از دیدگاه امام خمینی(ره) و علامه جوادی آملی بر کمال انسان تأثیر میگذارد و موجب میشود تا از فرصت زندگی در این دنیا که بهترین، بلکه تنها زمان برای رشد و پرورش روح است، استفاده نماید. راهکارهای قرآن و عرفان دربارة این مسئله چیست؟ پس از گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و تجزیه و تحلیل آنها به روش تحلیل محتوا این نتایج به دست آمدهاست: نگاه حضرت امام خمینی(ره) و علامه جوادی آملی به گونهای است که برخلاف برخی دیگر از اهل عرفان مانند ابنعربی در تقسیمبندی اولیه خود، انسان را به دو قسم «انسان کامل» و «انسان حیوان» تقسیم نمیکنند، بلکه انسان را برخلاف حیوانات، صاحب دو مقام میدانند که به سبب داشتن مقام عنداللّهی، برای دور شدن از خوی حیوانی باید «سیر استکمالی» داشته باشد، چنانکه هدف از خلقت نیز چنین بودهاست. از نگاه ایشان، انسان به دلایل متعددی (مانند مقام خلافت الهی و نیز قوس نزول و صعود)، نسبت به دیگر موجودات از کرامت برخوردار است. بنابراین، با سِیر استکمالی خود، قابلیت حرکت به سوی غایت غیرمتناهی الهی را دارد.
منابع مشابه
مدرسه تفسیری علامه جوادی آملی
در این مقاله که به تبیین مدرسۀ تفسیری علامه عبدالله جوادی آملی میپردازد، علاوه بر بحث دربارۀ «منهج تفسیری» و «گرایش تفسیری» ایشان، به «مبانی تفسیری» و نیز «شرایط مفسر» از منظر این مفسر و معرفی «شاخصههای ساختاری و محتوایی تسنیم»، اثر گرانسنگ تفسیری ایشان، پرداخته میشود. گفتنی است که چون بنای مقاله بر اختصار است، در بسیاری از موارد، از تعلیل مدعاها پرهیز شده است؛ همچنین بسیاری از عبارات مقاله،...
متن کاملهویّت بخشیِ دین به انسان از دیدگاه علامه جوادی آملی
شکل گیری هویّت هر فرد مرهون دو عنصر کلیدی شناختن خود و داشتن هدفی مشخّص است، که دو محورِ تحقیق در عرصۀ معرفت شناختی و غایت شناختی را بر انسان لازم میسازد. علامه جوادی آملی، ضمن ارائۀ تعریفی جامع از انسان بر مبنای دین به «حیّ متالّه»، به هویّت بخشیِ دین به انسان هم در عرصۀ معرفتشناختی به لحاظ شناختِ خود و هم در عرصۀ غایت شناختی پایبند است: در عرصۀ معرفتی، همان گونه که انسان در هستیِ خود فقر محض بوده، ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 26
صفحات 165- 186
تاریخ انتشار 2017-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023